Her finner du svar på de vanligste spørsmålene om Vizum.

Dette er Vizum

Hva er Vizum?

Vizum gjør parkeringen enklere og billigere. En brikke med en innebygget datachip (RFID) festes i frontruten, og gir deg automatisk grønt lys eller åpen bom i parkeringsanlegget. Vizum registrerer hvor lenge du parkerer, og eventuell betaling blir trukket automatisk fra ditt bank- eller kredittkort.

Hvorfor bør jeg bruke Vizum?

Vizum gjør parkering enklere, raskere og som oftest billigere. Du slipper å trekke billett eller stå i kø for å betale i parkeringsautomaten. Beløpet blir trukket automatisk fra ditt bank- eller kredittkort hver gang du parkerer.

Hvor kan jeg bruke Vizum?

Vizum lanseres på stadig flere parkeringsanlegg. Se den oppdaterte listen.

Registrering og betaling

Hva må jeg gjøre for å få Vizum?

Du må først opprette en avtale med Vizum hvor du registrerer bank- eller kredittkortet ditt. Det vil reserveres 1 krone for å kunne validere betalingskortet. Når du har registrert deg, kommer brikken i posten etter få dager, klar til bruk. Du kan registrere deg her.

Hva koster det å parkere med Vizum?

Med Vizum betaler du bare for den tiden du har parkert. Der det er gratis parkering, er det selvsagt gratis med Vizum også. Der det er betaling, er Vizum billigere.

Hva koster Vizum-brikken?

Brikken er foreløpig gratis og sendes kostnadsfritt til deg i posten.

Blir kortet mitt belastet hver gang jeg parkerer i parkeringshuset?

Systemet oppdaterer parkeringen to ganger i uken. Du kan gå inn på Min side for å få full oversikt over parkeringene og utgiftene dine.

Hva skjer hvis det ikke er penger på kontoen?

Ved innkjøring vil bommen ikke gå opp og du må bruke et annet kort eller trekke billett. Hvis kortet ditt blir sperret mens du er inne, vil du likevel kunne passere ut på vanlig måte.

Hva skal jeg gjøre hvis jeg har flere biler?

Hvis du har flere biler må du opprette én avtale på hver brikke. Det blir enklere med bil nr. 2 fordi dine personopplysninger allerede ligger inne. Logg inn på Min side og gå til fanen Søke/Bestille. Der fyller du bare ut registreringsnummeret på bil 2. Du kan koble flere brikker til det samme bank- eller kredittkortet.

Kan jeg si opp avtalen?

Det er ingen bindingstid på avtalen. Hvis du ønsker å si opp avtalen kan du gå inn på Min side.

Hvorfor er makstrekket satt til kr 2000?

Dette beløpet tilsvarer maksimal parkeringslengde på noen av våre parkeringsanlegg. Grensen kan derfor ikke være under kr 2000. Du vil uansett aldri bli trukket for mer enn hva parkeringen koster.

Hvordan bytter jeg betalingskort?

Logg deg inn med bruker-ID og pinkode på Min side. Gå inn på «Mine avtaler» og velg «Endre betalingsavtale». Herfra vil du bli dirigert videre, slik at du får lagt inn nytt betalingskort.

Bruk av Vizum

Hvordan monterer jeg brikken?

Dra brikken av plasten i brosjyren, og fest den på høykant nærmest mulig midten av frontruten. Har du Autopass-brikke skal den stå til venstre for den. Har du en sotet stripe øverst i frontruten, bør Vizum-brikken stå under den.

Slik plasseres Vizum-brikken i frontruten

Hva gjør jeg hvis jeg kjøper ny bil eller skifter frontrute?

Du kan lett ta av Vizum-brikken og feste den på nytt i en ny bil eller på en ny frontrute. Skulle din Vizum-brikke bli ødelagt kan du kontakte oss og få tilsendt ny brikke kostnadsfritt. Den gamle brikken vil da bli sperret.

Hva gjør jeg hvis bommen ikke åpner seg?

Hvis bommen ikke åpner seg på vei inn kan du trekke billett eller bruke kort som før. Senere kan du ringe supporttelefonen for å finne ut hva som er galt. Hvis bommen ikke åpner seg på vei ut, trykker du bare på telefon-knappen. Dersom avtalen din er gyldig, vil Time Parks vaktleder vil slippe deg ut.

Hva gjør jeg hvis det lyser gult når jeg kjører inn?

Om du får gult lys når du kjører inn betyr det at brikken leses, men at noe er feil. Ofte gjelder dette betalingskortet. Vennligst ring vår supporttelefon på 465 40 660.

Hva skjer hvis jeg kjører inn med Vizum, men bommen står åpen og jeg kan kjøre rett ut når jeg skal ut?

I tilfeller der bommen står åpen ved utkjøring vil du ikke bli belastet for parkeringen.

Hvorfor må jeg trekke lapp ved innkjøringen til Spektrum Parkering?

Siden Spektrum Parkering er et lukket parkeringshus, trenger du en kode for å komme inn i p-huset når du skal hente bilen din. Koden står på lappen du trekker. Vizum-brikken leses ellers som vanlig, og bommen åpner seg automatisk på vei ut.

Mer informasjon

Hvem står bak Vizum?

Det er Olav Thon Gruppen som har etablert Vizum. Målet er å gjøre det enklere å parkere på gruppens kjøpesentre og en rekke andre sentrale steder. Også en rekke andre eiere av parkeringsplasser tilbyr nå parkering med Vizum.